Dojde až na obchodní válku USA a EU ?

Úterý 23. června

War USA and EU

Vzájemný jak politický tak zejména obchodní vztah mezi Spojenými státy americkými (USA) a společenstvím většiny evropských zemí Evropskou unií (EU) reprezentovaný jejich vrcholnými politiky a představiteli hospodářské sféry je přinejmenším silně nezodpovědný, uvádějí světoví ekonomičtí zpravodajové. Zejména pak ekonomové zmiňují problematické okruhy otázek ohledně digitální daně, cla a další poplatky za dovoz či vývoz aut a potravin. Podle ekonomického redaktora listu The Financial Times pana Wolfganga Münchau se tak schyluje k obchodní válce mezi USA a EU.

Za této situace se pak finanční trhy vyvíjejí na základě investorského sentimentu, kdy obava investorů například na akciovém trhu způsobuje jeho pokles. Dokladem toho pak byl pondělní dne 22.6.2020 pokles bodových hodnot všech hlavních evropských akciových indexů, ale zároveň, alespoň prozatím o něco vyšší důvěra v jednotnou evropskou měnu euro (EUR). Aktuálně se tak globální měnový pár EUR/USD v průběhu úterního evropského rána dne 23.6.2020, zhruba v čase 7:29 CET obchodoval na mezinárodním devizovém trhu – Forex trhu ve vzájemném směnném kurzu na hodnotě ve výši 1,127 USD za EUR s dosavadním denním posílením EUR o + 0,06 % kurzu vůči USD. Samotné postavení eura (EUR) během uváděného dne a času také na devizovém trhu zaznamenalo posílení i vůči britské libře (GBP) a tento měnový pár EUR/GBP se tak obchodoval v kurzu na hodnotě ve výši 0,904 GBP za EUR s dosavadním denním posílením EUR o + 0,03 % kurzu vůči GBP.

 

Podle redaktora ekonomických novin The Financial Times pana Münchaua lze pozorovat několik příznaků rýsujícího se obchodního konfliktu. Například Američané odmítají, aby zbytek světa uvaloval speciální daně na zisk jejich technologických firem. „Němci chtějí nadále usilovat o naplnění špinavé dohody o plynovodu s Ruskem. EU chrání svůj automobilový průmysl před zahraniční konkurencí, ale propadá hysterii, když americký prezident Donald Trump reaguje stejným přístupem k dovozu automobilů z EU,” doplnil tento ekonomický komentátor listu The Finacial Times další příklady rodících se sporů. Minulý týden se situace ještě zhoršila, když se Spojené státy stáhly ze společných jednání s evropskými státy právě tuto problematiku o zmíněné digitální dani, připomněl tento redaktor. „Dohoda mohla předejít obchodnímu konfliktu. Odchod USA od jednacího stolu naopak jeho pravděpodobnost zvyšuje,” dodal pan Münchau.

 

Další spory vyvolává německá role v dokončení plynovodu Nordstream 2 z Ruska. Skupina amerických senátorů navrhuje rozšíření sankcí vůči firmám, které se na tomto projektu podílejí. „K tomu všemu Trump hrozí snížením počtu amerických vojáků na základnách v Německu na protest proti odmítání zvýšení výdajů na obranu na předem dohodnutý cíl NATO,” připomněl komentátor listu The Financial Times. A v neposlední řadě další třecí plochou jsou cla na automobily. Dovoz automobilů v EU podléhá vyšším clům než v USA. Americké automobilky dovážející do EU platí přirážku ve výši 10 procent, evropské při dovozu do USA platí jen 2,5 procenta. Trump proto, kdykoliv se mu něco nelíbí, hrozí zvýšením cel dovoz osobních aut z EU. „Všichni se chovají nerozumně. Proto tento konflikt dojde naplnění,” uzavřel redaktor listu The Financial Times. Ovšem nejen tento redaktor sdílí tuto obavu, ale rovněž analytici a finanční stratégové finančního trhu upozorňují na stupňující se napětí v obchodních vztazích mezi USA a EU, kdy při podílu koronakrize na globální ekonomiku může být vzájemně negativní vztah USA a EU jen katalyzátorem již zažehnuté světové hospodářské krize.