Automobilka BMW čelí vyšetřování ohledně dotací EU

Čtvrtek 26. října

BMW AG

Počátkem tohoto měsíce tj. října letošního roku 2023 zahájila Evropská unie vyšetřování dotací pro elektrická vozidla vyrobená v Číně a následně vyvážená do Evropy, a to v reakci na prudký nárůst dovozu těchto vozidel z Číny do zemí EU. Vzhledem k tomu, že společnost BMW (Bayerische Motoren Werke) AG je spolu s americkou automobilkou Tesla největším zahraničním výrobcem elektromobilů v Číně tak dle zpráv ekonomických zpravodajů společnost BMW chce diverzifikovat svá rizika. Nicméně podle sdělení ředitele BMW Group pana Zipse nejedná se o opuštění Číny či konkrétního regionu této asijské země.

Společnost BME (Bayerische Motoren Werke) AG (FF-BMW) je německý výrobce automobilů a motocyklů. Společnost rozděluje své aktivity do čtyř segmentů: Automobilový průmysl, Motocykly, Finanční služby a Ostatní subjekty. Segment Automotive vyvíjí, vyrábí, montuje a prodává automobily a terénní vozy pod značkami BMW, MINI a Rolls-Royce a také náhradní díly a příslušenství. Segment Motocykly vyvíjí, vyrábí, montuje a prodává motocykly, náhradní díly a příslušenství. Segment finančních služeb se zaměřuje na leasing automobilů, financování pro více značek, fleetové obchody, retailové klientské a dealerské financování, klientské vklady a pojišťovací činnosti. Segment Ostatní subjekty zahrnuje další provozní společnosti, jako je BMW (UK) Investments Ltd, Bavaria Lloyd Reisebuero GmbH. V roce 2022 otevřela německá automobilka svou továrnu v hodnotě 2,2 miliardy dolarů v Shenyangu  se silným zaměřením na výrobu elektrických vozidel. Akcie této společnosti jsou primárně kótovany na frankfurtské burze cenných papírů – FF pod stejnojmenným označením akcie jako názvu společnosti tj. BMW.

Obchodování s těmi to akciemi v rámci poslední obchodní seance dne 25.října letošního roku 2023 uzavřelo tento obchodní den na hodnotě akcie ve výši 91,23 EUR za akcii v dosavadním střednědobém trendu poklesu ceny této akcie FF-BMW. Podle sdělení ekonomických zpravodajů v napojení na analytiky makléřských společností a finanční stratégy akciového trhu tak tato akcie FF-BMW nicméně v ročním porovnání zvýšila svoji hodnotu od začátku letošního roku 2023 o + 9,43 %, což odráží vyšší růst ceny akcie než je současná míra inflace v zemích eurozóny. Podle posledních dat Evropského statistického úřadu (EUROSTAT) inflace v zemích eurozóny za měsíc září letošního roku dosáhla objemu ve výši 4,3 % meziročně. Dále pak společnost BMW AG vyplácí svým akcionářům roční dividendu, která aktuálně je ve výši 8,50 EUR na akcii, což dle současné hodnoty akcie představuje dividendový roční výnos ve výši 9,32 % p.a. Z tohoto hlediska pak investoři, kteří si otevřeli tzv.dlouhou pozici s tímto akciovým titulem (FF-BMW) zhodnotili své volné finanční prostředky téměř o 15 procent za rok, uvádějí finanční analytici.

Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová iž 13. Září letošního roku 2023  řekla, že „globální trh je zaplaven levnějšími elektrickými vozidly“ za „uměle nízké“ ceny kvůli „obrovským státním dotacím“. „Může to vést k tomu, že Komise uvalí vyrovnávací cla na dovoz bateriových elektromobilů z Číny do EU, aby vyrovnala státní dotace, budou-li opodstatněné, a vyrovná podmínky,“ uvádí se v oznámení zveřejněném Evropskou komisí dne 4. Října 2023. BMW vyrábí auta, včetně elektromobilů v Číně a vyváží je následně do Evropy. Čína se tak stala globálním výrobním a exportním centrem pro elektromobily a to zejména pro automobilky jako například jsou dnes přední světový hráči elektromobility  společnosti BMW AG a Tesla  Inc. Právě díky rostoucí konkurenceschopnosti čínských elektromobilů, cenovým výhodám výroby a velké výrobní kapacitě je Čína vyhledávanou světovou destinací  na výrobu elektromobilů a zejména pak pro tyto dva uvedené výrobce automobilů, uvedlo Centrum pro strategická a mezinárodní studia. Analytici udávají jako predikci ceny akcie FF-BWV aktuální cílovou cenu ve výši 98 – 114 EUR za akcii.